Er wordt regelmatig geschreven over Evolutionary Site Redesign (ESR). Een mooie term waarmee wordt aangegeven dat een succesvolle site eigenlijk nooit af is. 

 

De tijd dat een website slechts de functie had van een online folder, ligt ver achter ons. De site is integraal verbonden met je propositie, moet uitnodigen tot interactie en moet voortdurend voldoen aan de veranderende verwachtingen van de bezoeker.

Maar wie bepaalt nou wat de verwachtingen zijn van de bezoekers van mijn site?

Dat wordt vόόr jou bepaald, en wel met name door de grote spelers op de markt. Zij genereren de meeste bezoekers en zij zetten dus de standaarden qua klantbeleving, dus ook voor joúw bezoekers. Jacob Nielsen legt het hier haarfijn uit.

Natuurlijk zijn er andere “evolutionaire” factoren die ervoor zorgen dat websites moeten worden ge-update naar nieuwe maatstaven. Bijvoorbeeld Google met hun “Mobile First indexering” , dus waag het straks niet een website in de lucht te houden die niet responsive is. Maar ook de invoering van de AVG heeft noodgedwongen invloed op de klantbeleving, er moet immers een ingreep plaatsvinden om de website van rechtswege compliant te maken.

De klantbeleving op de sites van je concurrenten is een goed referentiepunt, maar beter niet zomaar klakkeloos over te nemen. Je product of dienst onderscheidt zich vast van je grote concurrent en het is zinvol om fricties op te sporen, en de conversie verder te optimaliseren. Je kunt daarom aan de slag gaan met heatmap analysis en user recordings om je bezoekers end-to-end te observeren in hun bezoekersgedrag op de website: van de landingspagina tot en met de checkout en betalingsproces. Immers: “The proof is in the pudding”.

 

 

Evolutionary Site Redesign (ESR)

 

Focus ook op je checkout- en afrekenproces

“Zodra mijn bezoekers op mijn site zijn en hebben gevonden waar ze naar op zoek zijn, dan worden ze gewoon een klant, toch?”

Houd er rekening mee dat de bezoekers die de checkout en kassa hebben bereikt, het dichtst bij je omzet staan. Dus om financieel te profiteren van ESR, is dat precies waar optimalisatie grote impact kan hebben. Gebruik de heatmap-analyses en kijk wat er werkelijk gebeurt. Het online klantgedrag tijdens het afrekenen kan totaal anders zijn dan wat je verwacht. Waarom? Je leest hier hoe dit werkt: https://ecomstream.nl/nl/checkout-funnel-optimalisatie/


Aan de 
slag 

Je zet de testen op, analyseert de resultaten en implementeert vervolgens de winnaars op de site. Vervolgens monitor je wat er gebeurt. Vergeet ook niet om de klantbeleving va het afrekenproces van de marktleiders goed in de gaten te houden, aan te passen en opnieuw te testen. Met ESR kan je blijven bewijzen dat de klantbeleving voor je bezoekers optimaal blijft, met een optimale conversie als resultaat.

Andere goede voorbeelden van artikelen waarin ESR gedetailleerd wordt omschreven zijn dit stuk van Traffic Builders of hier door WiderFunnel Marketing.

Toevoeging juli 2018: Lees ook dit uitgebreide artikel op Twinkle Magazine over hetzelfde onderwerp.

 

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share This
SSL Certificates