Gamification heeft als doel om via positieve gebruikerservaringen de betrokkenheid te vergroten en meer loyaliteit te creëren. Loyaliteit zorgt voor terugkerende klanten. Een afrekenproces met een minder prettige gebruikerservaring is een loyaliteitsrisico.

 

Het minst opwindende stuk van de online klantreis is namelijk toch echt het afrekenproces. Op relatief simpele wijze kan je hier echter veel winnen, verlaten winkelmandjes beperken en de loyaliteit van je bezoeker bevorderen.

Stel je voor: Je klant heeft het product al gekozen en is ook al akkoord over de prijs. Is het dan niet zaak om die conversie zo snel en zo eenvoudig mogelijk veilig te stellen?

Wat is het probleem van een saai afrekenproces met allemaal invoervelden? Het is niet leuk om te doen. Combineer het noodzakelijke met het aangename. Een gamified proces is gewoon pretttiger om te voltooien. Met subtiele aanpassingen kan je al veel bereiken en gelukkig hoef je niet opnieuw het wiel uit te vinden.

Met een gamified checkout stel je een doel, bied je controle, beloon je goed gedrag en lever je snelheid. Doordat je een gamified twist geeft aan het afrekenproces, bevorder je de noodzakelijk focus bij je klant en beperk je de kans dat hij of zij wordt afgeleid en de transactie nooit meer afmaakt.

Het afrekenproces is taakgericht en een aantal zaken kunnen in de checkout worden verbeterd. In de onderstaande visual zie je een aantal zaken die zich tijdens het afrekenproces afspelen in het hoofd van je klant. Door middel van het gamifien van bepaalde taken geef je vrij makkelijk een sympathiek tintje aan het doorlopen van de checkout. Hiermee maak je de klantbeleving ook gewoon een stuk prettiger.

Een shopper die de site verlaat zelfs nadat de checkout is gestart? Eeuwig zonde!

  

Gamification in de checkout werkt. Probeer het maar eens.

 

Wil je meer weten over de mogelijkheden van optimalisatie van het checkout proces? Laat EcomStream dan een analyse uitvoeren op je bestaande checkout:

9 + 12 =

 

Baymard Institute heeft recent een nieuw rapport gepubliceerd genaamd “The current state of checkout UX”. Hieruit blijkt dat 58% van 59 toonaangevende e-commerce sites, in Europa en de US, een goede of een acceptabele checkout klantbeleving bieden. 35% is middelmatig en 6% is ronduit slecht.

Enkele zaken die uit het rapport naar voren komen, als volgt:

Wachtwoorden
Maak het niet té moeilijk. Heb je toch een format waar het wachtwoord aan moet voldoen? Bijvoorbeeld minstens één hoofdletter en minstens één speciaal karakter etc.
Zorg dan dat je hier duidelijk over bent voordat de klant zijn wachtwoord gaat invoeren. Door de klant eindeloos middels “trial en error” wachtwoorden te laten verzinnen neemt de frustratie toe en neemt de motivatie af.

Credit card invoerveld
Door middel van Luhn validatie kan direct worden gevalideerd of een kaartnummer correct is ingevoerd of niet. Het is hierbij volstrekt irrelevant of de klant bijvoorbeeld betaalt met een Mastercard of Visa creditcard. Veel klanten weten dat niet eens. Die halen bijvoorbeeld gewoon hun ‘Rabocard’ uit de portemonnee en weten niet eens of dit eigenlijk een Visa of MasterCard is. Vraag het ze dan liever ook niet. Laat ze onder een invoerveld genaamd Credit Card gewoon hun nummer invullen en betalen. Het scheelt je zelfs een extra regel op de betaalpagina.

Het is daarnaast zinvol om de spatiering van het 16-cijferige nummer in het invoerveld aan te geven. Dat zijn dus vier blokken van vier cijfers. Hiermee beperk je de kans op fouten dan wanneer je 16 cijfers zonder spatiering achter elkaar laat invoeren. Sterker nog, het staat niet voor niets ook zo op de fysieke kaart.

Bezorgdatum
Een klant wil graag weten wanneer hij of zij de bestelling ontvangt. Daarom is het veel zinvoller om aan te geven op welke datum levering gaat plaatsvinden dan wanneer je aangeeft dat de levering over 2 werkdagen is. Vergelijk het met de trein. Het is veel zinvoller om te worden geïnformeerd over de aankomsttijd van de trein op je eindbestemming dan over de aankomsttijd van de trein op het station waar je instapt.

Aftellen naar cut-off
Hoe lang heb ik nog om te bestellen om morgen geleverd te krijgen? Die vraag stelt een klant zich regelmatig. Snelheid van leveren is vaak van groot belang. De volgende dag leveren is al lang geen USP meer. Geef je klant inzicht in de hoeveelheid besteltijd die er nog is om morgen geleverd te krijgen, dan manage je de verwachtingen van de klant.

Ophalen in de winkel
Omni channel retailers kunnen zich onderscheiden en hun omni channel propositie uitnutten. Door ophalen in de winkel te noemen als mogelijkheid om de bestelling te ontvangen. Zorg dus dat dit prominent wordt vermeld. De mogelijkheid om de bestelling op te halen in de winkel kan je het beste zien als een extra verzendoptie.

De order review pagina
Zijn alle gegevens van de bestelling correct ingevoerd, of moet er toch nog iets worden gewijzigd? Geef de klant dan de mogelijkheid om dit direct te doen op de order review pagina. De klant enkele stappen terugzetten in de checkout kan zorgen voor onduidelijkheid en frustratie. Zeker als sommige velden dan opnieuw moeten worden ingevuld.

 

Share This
SSL Certificates