Checkout flow optimalisatie

Het afrekenproces is de meest kritische fase tijdens het conversie proces. Als jouw shopper tijdens het afrekenen toch de shop verlaat, dan is alle moeite voor niets geweest. Zorg dat je geen fouten maakt die anderen al hebben gemaakt en die je dus makkelijk had kunnen voorkomen.

Vanuit klantperspectief zijn alle handelingen, vanaf de basket tot en met de transactie, onderdeel van hetzelfde proces. Vooral daarom zou je dit als één proces moeten benaderen. Het heeft apart aandacht nodig omdat het grootste deel van dit proces niet binnen het domein van de PSP valt.

Tevens is het standaard checkout proces van je e-commerce platform vaak gebouwd ten behoeve van technische compatibiliteit, en is dus te weinig gericht op conversies.

Het betaalproces begint zodra de shopper klikt op “de basket” en de checkout binnenkomt. Dat is dus veel eerder dan het moment waarop een betaalmethode wordt geselecteerd.

}

Bevorder motivatie en beperk afleiding

Nadat je klanten hebben geshopt op je site, en items hebben toegevoegd aan hun winkelmandje, verandert hun mindset enorm zodra ze de checkout fase ingaan. Frustratie en afleiding liggen op de loer. Zorg daarom dat het afrekenen zo snel en zo gemakkelijk mogelijk kan verlopen. Overweeg gamification technieken om motivatie te bevorderen en afleiding te beperken.

g

Beperk zoveel mogelijk frictie

Met elke extra stap die je shopper moet doorlopen tijdens het afrekenen neemt het risico op drop-offs toe. Het interesseniveau daalt en de aandacht spanne wordt korter tijdens het afrekenen proces. Er is werk aan de winkel om frictie te beperken.

Checkout gamification

Als je afrekenproces moeilijk te doorlopen is, los dat dan in ieder geval op. Als je loyaliteit van je klanten wilt opbouwen, voeg dan gamification-technieken toe aan je checkout. Een loyale klant komt sneller terug.

Door bepaalde taken te “gamificeren”, maak je het betaalproces op een eenvoudige manier gewoon aangenamer. Dit verbetert ook de algehele klantbeleving, omdat je niet alleen frictie beperkt, maar ook de sympathie opwekt van je klanten.

Optimalisatie van de checkout flow wordt door EcomStream aangeboden als extra (+) optie bij optimalisatietrajecten van de betaaloplossingen.

Best practice optimalisaties (usability principles)

Het goede nieuws is dat je niet zelf opnieuw het wiel hoeft uit te vinden om een geoptimaliseerde klantbeleving in de checkout te realiseren. EcomStream voert (data-gedreven) best practice-optimalisaties uit door de gebruikersvriendelijkheid van de checkout te beoordelen en daarna een duidelijk rapport met verbeterpunten op te leveren.

De voorgestelde verbeteringen uit het rapport zijn veelal gebaseerd op analyses en onderzoeken van Baymard Institute en Nielsen Norman Group, maar zijn toegespitst op jouw situatie, online propositie en business case.

Een klant verliezen tijdens het afrekenen is gewoon duur en zuur. EcomStream zorgt ervoor dat het risico op drop-offs wordt beperkt, doordat de klantbeleving bij het afrekenen wordt verbeterd. Van best practice-optimalisaties en usability principles tot gamification-technieken. Wil je weten hoe je resultaat kunt bereiken met het optimaliseren van je checkout flow?

Hier lees je hoe zo’n project werkt.

Z

Klant referenties