Checkout flow optimalisatie

Als jouw shopper tijdens het afrekenproces de winkel tóch verlaat, dan is alle moeite voor niets geweest. Zorg dat je geen fouten maakt die anderen al hebben gemaakt en die je dus makkelijk had kunnen voorkomen.

Vanuit klantperspectief is de checkout en de betaling onderdeel van hetzelfde proces. Vooral daarom zou je dit als één proces moeten beschouwen en heeft het je speciale aandacht nodig.

Het betalingsproces begint zodra de klant de checkout binnenkomt. Dat is dus veel eerder dan het moment waarop de betaalmethode wordt geselecteerd.

 

}

De mindset tijdens de checkout

Nadat je klant de gewenste items in de winkelwagen heeft geplaatst en de checkout ingaat, dan veranderd de mindset dramatisch. Zorg dat de checkout zo snel en simpel mogelijk is. Overweeg gamification technieken om motivatie te bevorderen bij je klant.

g

Beperk zoveel mogelijk frictie

Het risico dat je klant de site verlaat wordt met iedere extra stap groter. De aandacht verslapt en frustratie neemt toe om uiteindelijk tot een betaling te komen. Er is werk aan de winkel om frictie te beperken.

Best practice optimalisaties (usability principles)

Het goede nieuws is dat je niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden om een optimale klantbeleving in de checkout te realiseren. EcomStream analyseert de bestaande checkout van je site en adviseert op basis van (data gedreven) best practice optimalisaties en usability principles. Je ontvangt een uitvoerig rapport met bruikbare bevindingen ter verbetering.

Deze geadviseerde verbeteringen komen direct uit analyses en onderzoeken van Baymard Institute en Nielsen Norman Group. Toegespitst op jouw situatie, propositie en business case.

Het optimaliseren van de betaaloplossing is een integraal onderdeel van het optimaliseren van de checkout. Lees erover op deze pagina.

Share This
SSL Certificates