Terwijl de E-commerce markt ieder jaar stijgt en voor 2017 in Nederland zelfs richting de EUR 23 Miljard gaat, bevindt u zich in het juiste momentum en wilt u graag mee met deze groei.

U bent zich bewust van de resources die u nodig heeft om uw webwinkel te laten groeien, marketing en sales verder te ontwikkelen, voorraden bij te houden en uiteraard te leveren wat uw klanten hebben besteld. Er is veel te doen en veel ondernemers proberen dit allemaal zelf te doen. In plaats van alles zelf te doen, zou u kunnen overwegen om bepaalde diensten uit te besteden, ook om ervoor te zorgen dat uw webwinkel soepeler draait. Maar wat betekent dit nu eigenlijk, en hoe bepaalt u of zoiets op dit moment voor u een zinvolle exercitie is.

Wat is outsourcing?

Vrij letterlijk vertaald, outsourcing is het uitbesteden van een bepaalde activiteit (of proces) uit uw bedrijfsvoering aan een externe partij die dit dan voor u uitvoert, ook wel “offshoring” genoemd. Vaak geïnitieerd vanuit kostenbesparing; het moet gewoon goedkoper, maar wel met behoud van kwaliteit. In E-commerce kan dit betrekking hebben op activiteiten in “on-page” expertise, zoals webdevelopment; het ontwerpen of het optimaliseren van uw website voor een betere conversie. Tot en met “off-page” expertise, zoals het opzetten en onderhouden van uw digitale marketing, SEO en Social campagnes. Er zijn verschillende factoren ter overweging om te bepalen of het voor u de juiste tijd is om bepaalde aspecten van uw E-Commerce onderneming te outsourcen. Hoe dan ook, in algemene zin kunt u er van uitgaan dat wanneer u te weinig tijd heeft om te focussen op de groei van de onderneming, of wanneer u gebaat bent bij een meer flexibele schaalbare kostenstructuur, het waarschijnlijk een goed moment is om outsourcing binnen uw strategie te introduceren.

Toevoeging mei 2018: Lees ook dit artikel op Frankwatching over hetzelfde onderwerp.

Voortekenen dat het tijd is voor E-commerce outsourcing

Er zijn waarschijnlijk verschillende aandachtsgebieden in uw webwinkel waar u wel een handje hulp kunt gebruiken, dus focus op datgene met een grote impact op de klantbeleving, en zorg dat u waar krijgt voor uw geld. Wij omschrijven hieronder drie scenario’s waarin u zich mogelijk zult herkennen.

 

Uw onderneming groeit echt hard

U heeft goed momentum te pakken, uw onderneming groeit door, zelfs tot een punt waar het moeilijk is om deze groei nog bij te houden? Het klinkt als “gezellige zorgen”, maar niet schaalbaar zijn kan een grote impact hebben op het behouden van het momentum waar u hard voor heeft gewerkt. Om een periode van enorme groei om te zetten naar structureel succes, is het belangrijk om blijvend uw klantbelang voorop te stellen en u voortdurend te blijven afvragen op basis waarvan zij u als partner hebben gekozen; dat is waar u op moet focussen. Het uitbesteden van tijdrovende activiteiten en processen zou u ook in staat moeten stellen om andere zaken aan te pakken die passen bij uw groeifase, zoals het aannemen van personeel of het vinden van een nieuwe kantoorlocatie.

U bent klaar om verder uit te breiden, maar nog liever zonder extra personeel

U heeft tot nog toe alles alleen gedaan, en tot op heden heeft dit goed gewerkt, maar nu u verder wilt uitbreiden kunt u zich (nog) geen nieuw personeel veroorloven. Dus hoe kunt u uw webwinkel schaalbaar maken zonder de infrastructuur van een grotere onderneming? Uitbesteden. In E-commerce zijn de meeste diensten verkrijgbaar op basis van on-demand of gewoon virtueel, voor een fractie van de prijs van full-time werknemers. Zorg er wel voor dat u niet te veel fragmenteert in het diensten pallet, kies een paar aanbieders met goede aanbevelingen om uw taken aan uit te besteden. Terwijl u de vruchten plukt van lagere prijzen en flexibiliteit, maak goede afspraken en zorg er wel voor dat u niet inboet aan kwaliteit.

Een verbeterde online klantbeleving is überhaupt noodzakelijk om mee te kunnen met de marktleiders

Wanneer u een nieuw bedrijf start, dan is iedere interactie met een klant cruciaal. In eerste instantie lijkt dit misschien makkelijk, maar zodra u meer klanten krijgt en de concurrentie toeneemt, wordt het moeilijker om die persoonlijke benadering steeds te blijven brengen. Dat is waar outsourcing u ook kan helpen. Als uw online klantbeleving een belangrijke bijdrage levert aan uw merkbeleving (en dat zou zo moeten zijn!), dan zal outsourcing u helpen om te voldoen aan de verwachtingen van uw klanten. Er zijn talloze aandachtsgebieden waarmee u uw professionele en persoonlijke klantbeleving op peil kunt houden om mee te groeien met de markt.

U beslist natuurlijk zelf of E-commerce outsourcing nu voor u een goed idee is. Uw beslissing hangt af van uw huidige behoeften, uw strategie om bij te blijven met uw klantverwachtingen en uw daadkracht om het ook uit te voeren. Denk er eens over na tijdens de feestdagen in het kader van uw plannen voor 2018, maar onthoud: outsourcing is een bewezen concept en wellicht makkelijker dan u denkt.

Bron: Forbes.com

Lees ook onze andere blogs over dit onderwerp.

 

0 reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. Website laten ontwikkelen in het buitenland - Zo doe je dat vertrouwd - […] Een overweging voor webwinkeliers […]

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This
WhatsApp WhatsApp
SSL Certificates