Terwijl de E-commerce markt ieder jaar stijgt en voor 2017 in Nederland zelfs richting de EUR 23 Miljard gaat, bevind jij je in het juiste momentum en wilt graag mee met deze groei.

Je bent je bewust van de resources die je nodig hebt om je webwinkel te laten groeien, marketing en sales verder te ontwikkelen, voorraden bij te houden en uiteraard te leveren wat je klanten hebben besteld. Er is veel te doen en veel ondernemers proberen dit allemaal zelf te doen. In plaats van alles zelf te doen, zou je kunnen overwegen om bepaalde diensten uit te besteden, ook om ervoor te zorgen dat je webwinkel soepeler draait. Maar wat betekent dit nu eigenlijk, en hoe bepaal je of zoiets op dit moment voor jou een zinvolle exercitie is.

Wat is insourcing en wat is outsourcing?

Vrij letterlijk vertaald, outsourcing is het uitbesteden van een bepaalde activiteit (of proces) uit de bedrijfsvoering aan een externe partij die dit dan voor je uitvoert. Vaak geïnitieerd vanuit kostenbesparing; het moet gewoon goedkoper, maar wel met behoud van kwaliteit. Je insourced dus deze kennis. In E-commerce kan dit betrekking hebben op allerlei activiteiten, zoals webdevelopment; het ontwerpen of het optimaliseren van de website voor een betere conversie. Tot en met het opzetten en onderhouden van je digitale marketing, SEO en Social campagnes. Er zijn verschillende factoren ter overweging om te bepalen of het voor jou de juiste tijd is om bepaalde aspecten van je E-Commerce onderneming te outsourcen. Hoe dan ook, in algemene zin kan je er van uitgaan dat wanneer je te weinig tijd hebt om te focussen op de groei van de onderneming, of wanneer je gebaat bent bij een meer flexibele (schaalbare) kostenstructuur, het waarschijnlijk een goed moment is om outsourcing binnen je strategie te introduceren.

Toevoeging mei 2018: Lees ook dit artikel op Frankwatching over hetzelfde onderwerp.

 

Voortekenen dat het tijd is voor outsourcing

Er zijn waarschijnlijk verschillende aandachtsgebieden in je webwinkel waar je wel een handje hulp kunt gebruiken, dus focus op datgene met een grote impact op de klantbeleving, en zorg dat je waar krijgt voor je geld. Hieronder drie scenario’s waarin je je mogelijk zult herkennen.

 

1. Je onderneming groeit echt hard

Je hebt goed momentum te pakken, de onderneming groeit door, zelfs tot een punt waar het moeilijk is om deze groei nog bij te houden? Het klinkt als “gezellige zorgen”, maar niet schaalbaar zijn kan een grote impact hebben op het behouden van het momentum waar je hard voor hebt gewerkt. Om een periode van enorme groei om te zetten naar structureel succes, is het belangrijk om blijvend het klantbelang voorop te stellen en je voortdurend te blijven afvragen op basis waarvan zij jou als partner hebben gekozen; dat is waar je op moet focussen. Het uitbesteden van tijdrovende activiteiten en processen zou je in staat moeten stellen om te blijven focussen op de groei, het ontwikkelen van de  propositie of het vinden van een nieuwe kantoorlocatie.

2. Je bent klaar om verder uit te breiden, maar nog liever zonder extra personeel

Tot nog toe heb je alles alleen of met een klein team gedaan, en tot op heden heeft dit goed gewerkt, maar nu je verder wilt uitbreiden kun je je (nog) geen nieuw personeel veroorloven. Dus hoe kan je de webwinkel schaalbaar maken zonder de infrastructuur van een grotere onderneming? Uitbesteden. In E-commerce zijn de meeste diensten verkrijgbaar op basis van on-demand, voor lagere kosten dan bij full-time werknemers. Zorg er wel voor dat je niet te veel fragmenteert in het diensten pallet, kies een paar aanbieders met goede aanbevelingen om bepaalde taken aan uit te besteden. Terwijl jij de vruchten plukt van lagere prijzen, flexibiliteit en een hoog kennisniveau.

3. Een verbeterde online klantbeleving is überhaupt noodzakelijk om mee te kunnen met de marktleiders

Wanneer je een nieuw bedrijf start, dan is iedere interactie met een klant cruciaal. In eerste instantie lijkt dit misschien makkelijk, maar zodra je meer klanten krijgt en de concurrentie toeneemt, wordt het moeilijker om die persoonlijke benadering steeds te blijven brengen. Dat is waar outsourcing ook kan helpen. Als de online klantbeleving een belangrijke bijdrage levert aan je merkbeleving (en dat zou zo moeten zijn!), dan zal outsourcing je helpen om te voldoen aan de verwachtingen van klanten. Er zijn talloze aandachtsgebieden waarmee je een professionele en persoonlijke klantbeleving op peil kunt houden om mee te groeien met de markt.

De optimale klantbeleving van de checkout en de betaaloplossing

EcomStream levert flexibele kennis en expertise op het vlak van de checkout flow en de betaaloplossingen. Je insourced dus eigenlijk deze kennis, zonder dat je voor dit expertisegebied personeel hoeft aan te nemen. Dit is waardevolle kennis omdat de klantbeleving van de checkout en betaaloplossing zich dichtbij je daadwerkelijke conversie (de transactie) bevindt. Externe kennis is des te meer waardevol omdat de markt van betaaloplossingen voortdurend veranderd, ook met betrekking tot de kosten voor betaalmethoden. De meerwaarde van externe kennis kan enorm zijn, ook financieel.

Je beslist natuurlijk zelf of outsourcing van bepaalde taken  nu voor jou een goed idee is. Die beslissing hangt af van de huidige behoeften, je strategie om bij te blijven met klantverwachtingen en de daadkracht om het ook uit te voeren. Denk er eens over na tijdens de feestdagen in het kader van je plannen voor 2018, maar onthoud: outsourcing is een bewezen en flexibel concept. Het is wellicht makkelijker dan je denkt.

Bron: Forbes.com

Lees ook onze andere blogs over dit onderwerp.

 

0 reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. Website laten ontwikkelen in het buitenland - Zo doe je dat vertrouwd - […] Een overweging voor webwinkeliers […]

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This
SSL Certificates