Er wordt de laatste tijd veel geschreven over Evolutionary Site Redesign (ESR). Een mooie term waarmee wordt aangegeven dat een succesvolle website eigenlijk nooit af is. Enkele goede voorbeelden van artikelen waarin ESR gedetailleerd wordt omschreven zijn dit stuk van Traffic Builders of hier door WiderFunnel Marketing.

 

De tijd dat een website slechts de functie had van een online folder, ligt ver achter ons. Uw website is integraal verbonden met uw propositie, moet uitnodigen tot interactie en moet voortdurend voldoen aan de veranderende verwachtingen van de bezoeker.

Maar wie bepaalt nou wat de verwachtingen zijn van de bezoekers van mijn site?
Dat wordt vόόr u bepaald, en wel met name door de grote spelers op de markt. Zij genereren de meeste bezoekers en zij zetten dus de standaarden qua klantbeleving, dus ook voor úw bezoekers. Jacob Nielsen legt het hier haarfijn uit.

Natuurlijk zijn er andere “evolutionaire” factoren die ervoor zorgen dat websites moeten worden ge-update naar nieuwe maatstaven. Bijvoorbeeld Google met hun “Mobile First indexering” , dus waag het straks niet een website in de lucht te houden die niet responsive is. Maar ook de invoering van de AVG heeft noodgedwongen invloed op de klantbeleving, er moet immers een ingreep plaatsvinden om de website van rechtswege compliant te maken.

De klantbeleving op de sites van uw concurrenten is een goed referentiepunt, maar beter niet zomaar klakkeloos over te nemen. Uw product of dienst onderscheidt zich vast van uw grote concurrent en het is zinvol om fricties op te sporen, en uw conversie verder te optimaliseren. U kunt daarom aan de slag gaan met heatmap analysis en user recordings om uw bezoekers end-to-end te observeren in hun bezoekersgedrag op uw website: van de landingspagina tot en met de check-out en betaling. Immers: “The proof is in the pudding”.

 

 

Evolutionary Site Redesign (ESR)

 

Leuk om te weten, maar loont ESR wel de moeite?
Er zijn vaak hoge kosten verbonden aan het onderzoeken en analyseren van website bezoekers en het tijdig doorvoeren van aanpassingen door uw webbouwer.

Is ESR dan uiteindelijk alleen weggelegd voor ondernemers met grote volumes?
Hoe groter het volume hoe meer schaalvoordeel u kunt behalen uit optimalisaties en hoe kosten effectiever kan worden gewerkt. Om als kleinere speler toch mee te kunnen kunt u overwegen om een ESR oplossing te zoeken waarbij goedkoper wordt ingekocht en ook vaak sneller wordt geïmplementeerd: outsourcing.

We hebben eerder in het artikel aangegeven dat website optimalisatie een voortdurend proces is, juist hierom kan Evolutionary Site Redesign in een managed service model uitkomst bieden. U betaalt een vast bedrag per maand, en staat dus niet onverwachts voor hoge kosten. U laat de tests implementeren, analyseert de resultaten en laat de winners uit de test daarna snel implementeren op de site. Daarna monitort u de performance. Goed blijven opletten wat de klantbeleving op de sites van de marktleiders biedt en naargelang opnieuw tests inzetten. Zo blijft u bewijzen dat de klantbeleving voor uw bezoekers optimaal blijft, met een optimale conversie tot gevolg.

Toevoeging juli 2018: Lees ook dit uitgebreide artikel op Twinkle Magazine over hetzelfde onderwerp.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This
WhatsApp WhatsApp
SSL Certificates