Gelukkig is daar “the new kid in town”: Progressive Web App (PWA). Dit is een app die je eenvoudig via je browser kunt vinden maar die een “app-achtige” klantbeleving biedt op de smartphone van uw bezoekers.

 

Het is terecht dat veel retailers de meerwaarde van een native app ter discussie stellen. Ze zijn duur om te ontwikkelen, zijn niet vindbaar bij zoekopdrachten en het duurt lang om ze te downloaden. Daarnaast is de enige manier om ze te distribueren via app stores. Gebruikers moeten dan 4 tot 6 stappen doorlopen om slechts één app te downloaden. Dit is gewoon veel te omslachtig en niet gebruiksvriendelijk. Met PWA’s zijn deze issues voorbij terwijl de talrijke positieve aspecten van native apps blijven behouden.

pwa example

Met een PWA kan je bijvoorbeeld gebruik maken van “push notifications”, dus nauw in contact blijven met je bezoeker. Het icoontje van de app staat immers gewoon op het home screen. Samen met het gemak qua vindbaarheid, verbeterde beveiliging en een veel betere downloadsnelheid, vervangen PWA’s de noodzaak voor een native app. U creëert een “single point of access” voor uw klanten, in plaats van een mobiele website en een native app.

Een punt van zorg met native apps zijn ook de zwakke security features. Velen storen zich aan het buitensporige gebruik van cookies, onjuist cached data en slecht beveiligde toegang tot de data op de smartphone. Omdat PWA’s zijn beveiligd via HTTPS wordt alle data automatisch end-to-end encrypted. Dedicated browser API’s zorgen er ook voor dat bepaalde processen, zoals een transactie tijdens het afrekenproces, veiliger kunnen worden uitgevoerd.

Samenvattend:

  • Kosten: PWA’s hoeven niet in meerdere uitvoeringen te worden ontwikkeld voor verschillende platformen of toestellen, en onderhoud of feature updates hoeven ook niet 3 keer te worden uitgevoerd. Eenmaal gebouwd; meteen uitrollen, overal.
  • Vindbaarheid: Een groot voordeel zit in het feit dat de app wordt gedeeld middels een link en dus via een browser kan worden benaderd. Zoekmachines kunnen ook deze link indexeren. PWA’s kunnen dus via Google Search worden gevonden omdat ze volledig indexeerbaar zijn.
  • Merkbeleving: Gebruikers krijgen toegang tot uw PWA via uw mobiele website. Omdat PWA’s via een URL worden gevonden is het waarschijnlijk dat uw bezoeker al een bestaande beleving heeft bij uw merk. PWA’s ondersteun ook “push notificaties”, een krachtige tool voor doelgroepgerichte marketing.
  • Easy access: Er is geen app store nodig om de app te laten functioneren, en de gebruiker hoeft niets te installeren omdat de app via de browser werkt. Daarnaast hoeven uw gebruikers geen updates meer te downloaden.
  • Speed: PWA’s downloaden direct. Geen zoektochten in app stores, geen registraties of wachttijden voor downloads. Je kunt direct met de PWA aan de slag, veel sneller dan met native apps, en gebruikers kunnen makkelijker switchen tussen verschillende apps en ook de content delen met vrienden.
  • Veiligheid: De connectie met de PWA is SSL encrypted en dus veel veiliger dan een connectie met een native app.
  • Time-to-Market: Online ondernemers kunnen veel sneller hun app lanceren omdat men niet hoeft te wachten op een approval proces van de app store provider, en de app is dus direct inzetbaar. Dit geldt ook voor feature updates of onderhoud. Er zijn geen wachttijden voor goedkeuring, en de gebruiker kan gewoon het app icoontje toevoegen op het scherm van zijn smartphone.

Met het voorbeeld van AliExpress, een conversie toename van 104% dankzij hun PWA, zou u kunnen overwegen om er ook een te nemen, en het hoeft absoluut niet duur te zijn om te ontwikkelen.

Is een PWA iets voor mij?

11 + 7 =

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This
WhatsApp WhatsApp
SSL Certificates