EcomStream biedt een overzichtelijke serviceportfolio waarmee je op korte termijn veel waarde kunt genereren met je betaaloplossingen. Zonder investeringen en met weinig tot geen inspanningen van je medewerkers.

Service opties en project aanpak

Optie A

PSP benchmarks

Door je betaaloplossing te benchmarken op kosten en functionaliteiten, kunnen aanzienlijke kostenbesparingen worden behaald. Deze kostenbesparingen dragen direct bij aan het resultaat. De bevindingen uit een benchmark traject zijn voor klanten vaak een eyeopener. Want wat transparant en ongecompliceerd zou moeten zijn, is in veel gevallen al jaren een gemiste kans.

EcomStream voert het volgende uit:

Beoordeling van je bestaande contracten met betaalproviders – tarieven en vergoedingen.

Cross check van betaalprovider contracten en de actuele facturering.

Beoordeling van de betaalmix en PSP functionaliteiten om ervoor te zorgen dat je geen conversie misloopt door het missen van relevante betaalmethoden of beschikbare PSP functionaliteiten in de checkout.

Opnieuw onderhandelen met de bestaande PSP namens de opdrachtgever. Gedurende dit proces wordt de opdrachtgever voortdurend op de hoogte gehouden. Het doel is om een sterk verbeterd renewal contract met de PSP overeen te komen.

Het checken van het renewal contract. Zijn de kleine lettertjes nog steeds hetzelfde? Zijn de nieuwe tarieven correct geïmplementeerd?

PSP-benchmarks worden uitgevoerd op basis van no cure-no pay.

Je kunt opvolgend gebruik maken van periodieke (vaak jaarlijkse) benchmarking en operationele strategie sessies.

 

Optie B


PSP RFP (tender) management

EcomStream neemt het gehele RFP / aanbestedingsproject voor het selecteren van de meest geschikte betaaloplossing uit handen. Van initiatie tot implementatie (end-to-end), of alleen bepaalde activiteiten van het project.

EcomStream kan het volgende uitvoeren:

Requirements verzamelen. Diepte-interviews met je interne stakeholders van Business (Sales/ Marketing), Finance en IT. Dit zorgt voor een evenwichtig overzicht en vormt de basis van de business drivers voor het project.

Data verzamelen. Dit is een belangrijk element van de business case. Een gedetailleerd overzicht van de relevante datapunten dat bijdraagt om een zo hoog mogelijke kwaliteit van aanbiedingen te gaan ontvangen van de providers.

Productie van het RFP document, van concept tot definitief. Dit is een uitgebreid document waarin alles wordt beschreven, van business drivers en requirements van je stakeholders tot en met het RFP-proces en de verwachtingen naar de providers. Het RFP document staat in de (payments) taal van de providers en is zo geschreven dat zij de requirements direct begrijpen en worden uitgenodigd om hun meest ideale oplossing te presenteren.

RFP-publicatie naar longlist. Samen stellen we een longlist van providers samen. Dit zal bestaan uit providers die het beste aansluiten bij het geheel van requirements. Maar dit kunnen ook nicheproviders zijn die gespecialiseerd zijn in een sub domein van de requirements, of een veelbelovende scale-up met veel ambitie. Het is vaak een mix en diversiteit aan providers, ook om ervoor te zorgen dat we geen innovatieve oplossingen mislopen.

Q&A. We stellen de providers in de gelegenheid om inhoudelijke vragen te stellen over de RFP. Met aanvullende achtergrond kunnen de aanbiedingen namelijk vaak worden verbeterd. Tevens zorgen we er hiermee voor dat er geen aspecten onderbelicht blijven die op een later moment tot onduidelijkheid kunnen leiden.

Scorecard en shortlist. Op basis van een scorecard, die voor dit project is gedefinieerd, komen we een shortlist van providers overeen.

Presentaties van providers. Dit zijn interactieve sessies via Teams of Zoom (of bij voorkeur F2F indien mogelijk). De geshortliste providers presenteren hun oplossing en we dieper ingaan op de materie en op hun voorstel.

Downselectie, onderhandelingen en legal review. Hier borgen we de beste deal, de beste match met de requirements.

Implementatie, onboarding en KYC-ondersteuning. Projectmanagement tijdens implementatie van de betaaloplossing.

Nurturing na de implementatie. Het onderhouden en garanderen van service level agreements (SLA) en het checken van de nieuwe facturering.

Het is een bewezen proces en methode. Het verzekert je van de beste oplossing, tegen de beste prijs, afgestemd op jouw requirements.

Optie +

Checkout flow optimalisatie

Omdat het afrekenproces niet volledig in het domein van de PSP valt, biedt EcomStream een ’plus’-optie die naast optimalisatie van betaaloplossingen, optie A en B, wordt aangeboden. Hiermee zorg je ervoor dat de checkout volledig is geoptimaliseerd met de meest up-to-date klantverwachtingen en (conversie bevorderende) gamification-technieken.

EcomStream kan het volgende uitvoeren:

Beoordeling van het bestaande afrekenproces en UX, “van winkelmandje tot bedankpagina”.

Je ontvangt een duidelijk, bruikbaar usability rapport met bevindingen en verbeterpunten. Deze zullen voornamelijk (maar niet exclusief) gebaseerd zijn op de uitgebreide, en bewezen, analyses van Nielsen Norman Group en Baymard Institute.

Consultatie- / follow-up calls. Dit is vooral om de bevindingen en suggesties uit het usability rapport te bespreken.

Project management. EcomStream kan samenwerken met je implementatiepartner of met je eigen interne medewerkers om je te helpen bij het implementeren van checkout-optimalisaties.

Checkout flow a/b testen. “The proof is in the pudding”. Dit zal het effect van de checkout flow optimalisaties bewijzen of ze diskwalificeren in geval van tegenvallende prestaties.

Consultatie- / follow-up calls na implementatie en ongoing ondersteuning.

 

Z

Klant referenties